Etykietowanie produktów: kluczowy element wyboru urządzeń

Przeprowadzone badanie online, w którym wzięli udział konsumenci, pozwoliło na sprawdzenie postrzegania etykiety energetycznej w krajach europejskich. Testowano w nim poziom zrozumienia etykiet oraz zebrano reakcje konsumentów na ich nowy wygląd.

Badanie przeprowadzone przez The London Economics ujawniło kilka interesujących faktów, z których warto przytoczyć:

1. Niezależnie od formatu etykiety, ponad 90% konsumentów zauważa, które produkty na rynku są najlepsze.  

2. Konsumenci są gotowi zapłacić więcej za bardziej energooszczędne produkty, celem „osiągnięcia oszczędności na rachunku za energię” (80%), a także celem „zmniejszenia wpływu na środowisko” (14%).

Uderzająca jest także rola, jaką odgrywa etykieta w momencie podejmowania decyzji o zakupie. Dla wszystkich kategorii urządzeń AGD oraz dla oświetlenia, klasa energetyczna jest drugim czynnikiem branym przez konsumentów pod uwagę, zaraz po cenie produktu, ale przed jego marką. Tylko dla telewizorów klasa energetyczna uplasowała się tuż za marką i ceną. Jeśli zaś chodzi o realny zakup produktu to w efektywność energetyczna jest na pierwszym miejscu. Inaczej jest jedynie w kategorii telewizory i suszarki bębnowe. 

 

Dlaczego jest to dobra wiadomość?

Jeżeli konsumenci zwracają uwagę na etykietę i jej ufają, potwierdza się tym samym jej wpływ na wprowadzanie innowacji przez producentów i dążenie rynku w kierunku produktów energooszczędnych. Uzasadnia to pozycję etykiety, jako kluczowego instrumentu polityki energetycznej i zasadność jej rozwoju celem zapewnienia dalszych potencjalnych oszczędności.