Od 1 stycznia etykiety energetyczne obowiązkowe w sprzedaży internetowej urządzeń

Zakupy w sklepach internetowych są coraz bardziej popularne. Konsumenci porównują ceny, poszukują informacji o marce czy też sprawdzają wyniki testów porównawczych urządzeń. Już od 1 stycznia 2015 r. będzie jeszcze łatwiej. Wszystko to dzięki nowej regulacji UE, która obliguje sprzedawców internetowych do umieszczenia etykiety energetycznej bezpośrednio na stronie internetowej.

Do tej pory, wyłącznie sklepy stacjonarne musiały przestrzegać regulacji odnośnie etykietowania produktów. Konsumenci polubili nowe etykiety, które w przejrzysty sposób klasyfikują urządzenia od klasy A+++ (najlepsza) do G (najgorsza). Na rynku istnieje też aplikacja ecoGator, która pomaga w szybkim znalezieniu i porównaniu najbardziej energooszczędnych urządzeń. Jest ona bezpłatna i działa na systemie Android oraz iOS: więcej informacji w zakładce "O aplikacji ecoGator".   

 

Zakupy on-line na nowych zasadach

Już niebawem wiele produktów sprzedawanych w sklepach internetowych będzie musiało mieć etykietę energetyczną. Są to: lodówki, zmywarki, pralki, suszarki, klimatyzatory, telewizory, odkurzacze, oświetlenie. Do tej pory sklepy te prezentowały wybrane informacje związane z efektywnością energetyczną tych urządzeń. Od 1 stycznia 2015 r. klasa energetyczna będzie musiała być prezentowana tuż obok ceny produktu. Dodatkowo, na stronie internetowej musi być widoczna pełna etykieta energetyczna w formie obrazu, a także pełna karta produktu z jego parametrami.  

 

ecoGator: niezależny doradca zakupowy

Niestety informacja o klasie energetycznej oraz zużycie energii elektrycznej w kilowatogodzinach na godzinę nie daje nam pełnych danych nt. całkowitych kosztów energii ponoszonych za użytkowanie urządzenia. Ważnym kryterium jest roczne zużycie energii oraz roczne koszty energii elektrycznej w całym cyklu życia produktu. Jedną z ciekawych funkcji aplikacji ecoGator jest kalkulator, który pozwala takowe koszty wyliczyć. Jak to może wyglądać w praktyce? Wyobraźmy sobie, że znaleźliśmy dwa urządzenia, które spełniają nasze oczekiwania. Jednak które wybrać? Wystarczy wpisać w aplikacji kilka danych i gotowe! EcoGator wyliczy ile będzie nas kosztować każde z urządzeń w czasie jego użytkowania. Wybór stanie się więc bardzo prosty!

 

O kampanii myEcoNavigator

Kampania "myEcoNavigator" nakierowana jest na promowanie energooszczędnych urządzeń gospodarstwa domowego. Głównym jej produktem jest aplikacja ecoGator, której zadaniem jest pomóc konsumentom w zakresie wyboru i zakupu najbardziej energooszczędnych urządzeń dostępnych na rynku. Kampania jest finansowana ze środków unijnego programu Intelligent Energy Europe (IEE) i jest realizowana przez dwunastu partnerów z dziesięciu krajów europejskich, takich jak: Belgia, Niemcy, Francja, Grecja, Włochy, Austria, Polska, Słowenia, Hiszpania i Czechy. Podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie i opracowanie aplikacji jest Pocket Science GmbH z Wiednia. W Polsce za przebieg działań projektowych odpowiada FEWE.